diumenge, de gener 11, 2009

M'agradaria saber el motiu per anar a 40 km/h

Acabo de llegir que demà començaran les proves de velocitat variable a la C-31 i a la C-32. He estat mirant al web del Servei Català de Trànsit i no he sigut capaç de trobar res més que una simple nota de premsa parlant de l'entrada en vigor.
Un dels factors claus de la mesura de velocitat variable és saber els paràmetres que fan variar la velocitat entre 40 i 80 km/h. La màxima informació que s'obté és que hi haurà una model·lització atenen a la contaminació, estat del trànsit i la meteorologia. La meva pregunta inevitable és: Quin serà el paràmetre que primarà? M'explico. Em dóna la sensació que sota aquesta mesura el Govern vol seguir limitant la llibertat dels ciutadans a qualsevol preu i nosaltres no sabem el perquè.
Jo em plantejo el següent escenari:
  1. Diumenge a les 8:00 del matí a la Ronda Litoral, per la Zona Franca, un dia d'estiu. El trànsit a aquesta hora és quasi bé nul. La Zona Franca és una de les zones amb més contaminació de Catalunya pel que fa als NOx i a les partícules en suspensió. Al tractar-se d'un dia d'estiu, amb un anticicló que fa que pràcticament no hi hagi moviments verticals de masses d'aire, com tampoc horitzontals, degut a què a les 8:00 no hi ha les marinades/brises marines. Els contaminants no es poden dispersar i les puntes de contaminació són molt elevades. Així, dia clar, sense trànsit i amb un màxim de contaminació, quina serà la velocitat màxima? Anirem a 40 per què la contaminació serà màxima i no hi haurà ningú en una via de 4 carrils? O anirem a 80 per què no ens importa el medi ambient?

Crec que els ciutadans mereixem molt més i la informació que hauriem de disposar hauria de ser molt més acurada. Després, ens acaben dient que la contaminació baixa entre un 1-4%, però s'obliden de tenir en compte que la mitjana del preu del carburant és dobla d'un periode a un altre. La seva ignorància no serà la nostra.

1 comentari:

C.I. ha dit...

Deixant de banda la demagogia barata de la que fas gala quan dius "Em dóna la sensació que sota aquesta mesura el Govern vol seguir limitant la llibertat dels ciutadans a qualsevol preu..." M'agradaria saber quina es la segona part de l'apocalipsis del diumenge al matí. ¿Qui (mentalment sà) sortiria a les 8 del matí un diumenge a "passejar" per la Zona Franca? Francament crec que et pots permetre aixecar-te a l'estiu mooooolt tard.
Responent a les teves inquietuds, ves a 60 i preocupa't per coses realment importants que passen a prop teu.

Atentament, C.I.